
Bilanț de mobilități individuale ERASMUS+
Pe parcursul anului școlar 2022-2023, Liceul Teoretic “Aurel Lazăr” a desfășurat activitățile anului I al Acreditării Erasmus+ din cadrul proiectului “Pentru o școală prietnenoasă, digitală și verde”, finanțat de Comisia Europeană, prin ANPCDEFP.
Bilanț de mobilități individuale ERASMUS+
BILANȚ DE MOBILITĂȚI INDIVIDUALE ERASMUS+ la Liceul Teoretic “Aurel Lazăr”
Pe parcursul anului școlar 2022-2023, Liceul Teoretic “Aurel Lazăr” a desfășurat activitățile anului I al Acreditării Erasmus+ din cadrul proiectului “Pentru o școală prietnenoasă, digitală și verde”, finanțat de Comisia Europeană, prin ANPCDEFP.
În cadrul acestui proiect, pe lângă cele 5 mobilități de grup ale elevilor realizate în Belgia, Germania, Franța, Norvegia și Olanda și cele 5 misiuni de observare în școli partenere s-au derulat și 9 mobilități individuale ale cadrelor didactice materializate prin participări la cursuri de formare organizate în 4 fluxuri.
Primul flux a constat în participarea a două cadre didactice (prof. dr. Olga Trif și prof. consilier Adina Manea) la cursul “Soft skills for strong teachers” prestat de Europass Teacher Academy. Cursul s-a desfășurat în Italia, la Florența în perioada 3-8 aprilie 2023. Cursul s-a focalizat pe consolidarea abilităților interpersonale și pedagogice ale profesorului, cum ar fi: creativitate, gândire critică, comunicare, relatare și colaborare, oferind posibiltatea de a găsi modalități de a transfera aceste abilități elevilor, pentru a le stimula inițiativa și interesul pentru învățare și pentru a îmbunătăți rezultatele învățării. În timpul acestui curs s-a insistat asupra propriilor abilități în macro-domenii, cum ar fi leadership, abilități relaționale, conștientizare de sine, creativitate, rezolvarea problemelor și comunicare. Prin activități practice care combină aceste abilități, participanții au învățat să transformăm teoriile predominante ale comunicării, precum și inteligența emoțională și socială, în experiențe practice în sala de clasă.
În luna mai, respective iulie, profesorii Elena Luca și Emilia Negru au participat la cursul de formare “Conflict management, emotional intelligence and bullying prevention”. Acest curs s-a desfăşurat la Barcelona (Spania), furnizorul cursului fiind tot Europass Teacher Academy. Tema cursului a fost una de interes deoarece gestionarea conflictelor, crearea unui climat emoțional plăcut este din ce în ce mai dificil de realizat în școala modernă. Modulele au fost focalizate pe: înțelegerea dinamicii din interiorul grupurilor de elevi și modul în care acestea afectează clasa în ansamblul ei și cum tensiunile, alianțele, luptele pentru afirmare dintre elevi pot interfera cu procesul de învățare și pot crea un mediu școlar nefavorabil; detectarea diferitelor tipuri de conflicte și cum pot fi acestea transformate în oportunități pentru dezvoltare personală prin activități și exerciții practice care pot fi aplicate ușor și repede la clasă; dezvoltarea abilității de a modela și încuraja ascultarea activă, empatia, alfabetizarea emoțională în rândul elevilor de astăzi, deci al cetățenilor de mâine. Finalitatea cursului a constat în faptul că participanții s-au bucura de o mai mare conștientizare a nevoilor emoționale și comportamentale ale elevilor lor și a faptului că și-au dezvoltat abilități de a promova relații mai puternice la nivel de clasă și un climat pozitiv la nivel de școală, pentru profesori și elevi.
Cel de-al treilea flux a avut loc în intervalul 3-8 iulie 2023 și a presupus participarea a două cadre didactice – prof. Tabita Simida Fărcaș și prof. Laura Octavia Lup la cursul “Civilisations francophones: approches plurielles, interculturelles, langues, cultures et visions de l’autre en classe de français”, desfășurat în Franța. Formarea a fost realizată de către Universités de Francophonia cu sediul în orașul Nisa situat pe coasta Mării Mediterane. Competențe vizate au fost: capacitatea de a face distincția dintre noțiunile de cultură, civilizație, interculturalitate și multiculturalitate; identificarea și analiza interdependenței între cele trei noțiuni importante în învățarea unei limbi străine: exersarea limbii, înțelegerea caracteristicilor specifice ale limbii, înțelegerea culturilor străine și native (Byram); analiza critică a mai multor tipuri de abordări și de materiale în ceea ce privește scopurile și conținutul lor cultural și intercultural; proiectarea unui scenariu pedagogic urmând liniile directoare ale modelului lui Byram pentru a integra dimensiunile culturale și interculturale în cadrul orelor susținute.
Trei cadre didactice – prof. Nicoleta Elena Blaj, prof. Carmen Camelia Bubela și prof. ing. Viorel Muscaș – sunt beneficiarii cursului “ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom”. Acest curs a avut loc în luna august și a fost furnizat tot de Europass Teacher Academy și s-a desfășurat în localitatea San Cristóbal de La Laguna din insula Tenerife, cea mai mare insulă din arhipelagul Canare din Oceanul Atlantic, aparținând Spaniei. De-a lungul celor șase zile de instruire intensivă, profesorii și-au aprofundat cunoștințele învățând despre aplicațiile și mediile online care stimulează munca colaborativă și creativitatea: Quizlet, Blooket, Bamboozle, Socrative, Plickers, suita La Digitale (Digiscreen, Digistorm, Digipod) și Wakelet – un organizator de conținut online, asemănător cu Padlet. Una dintre zilele de curs a fost alocată taxonomiei lui Bloom cu cele 6 niveluri ale piramidei sale, după care participanții au creat un cont în Nearpod – o aplicație complexă pentru crearea lecțiilor interactive, precum discuțiilor despre cei 5E (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate) și despre cum să fie aplicat acestt model în organizarea unei lecții.
Toate activitățile de mobilitate ale cadrelor didactice au avut în vedere atingerea obiectivelor propuse: dezvoltarea competențelor profesorilor de a derula activități pentru formarea armonioasă a personalității elevilor (incluziune, cetățenie activă, interculturalitate, comunicării constructive etc.); îmbunătățirea competențelor de utilizare a tehnologiei în procesul de predare-învățare-evaluare a cadrelor didactice; actualizarea competențelor cadrelor didactice în vederea utilizării unor strategii didactice inovative, atractive pentru elevi; dezvoltarea unor parteneriate sustenabile la nivel european care să permită racordarea la rețelele profesionale a profesorilor din Liceul Teoreric “Aurel Lazăr”.
Alegerea cursurilor de formare a celor 9 profesori au fost realizată într-o asemenea manieră încât să răspundă evoluției continue a tehnologiei și a realităților cărora școala noastră trebuie să le facă față.
Cunoștințele dobândite ca urmare a participării la cursurile de formare a celor 9 beneficiari vor fi transmise colegilor și elevilor în perioada următoare, începând cu anul școlar 2023-2024, materialele realizate fiind publicate într-un ghid metodologic în format letric și digital. Contactele stabilite pe durata derulării mobilităților cu colegi din alte școli europene sunt analizate de echipa de management în vederea stabilirii unor parteneriate europene care vor facilita participarea elevilor lăzăriști la mobilitățile din cadrul proiectului Erasmus+. Acreditarea a fost obținută de școală în 2021 și se derulează până în anul 2027.